مقالات

تیرآهن چیست | کاربرد فولاد گالوانیزه | آهن ربات

خرید تیرآهن | قیمت آهن آلات ساختمانی | آهن ربات

تیرآهن چیست: امروزه معمولاً از تیر آهن در ساخت خرپشته ها و سقف استفاده می شود. از آنجایی که در طول انقلاب صنعتی، فولاد برای جایگزینی چوب به عنوان عنصر ساختاری برای سقف و فضاهای خرپشته ای  به کار  شد و  انتشار آن هرگز متوقف نشد. در ساختمان‌های مدرن سه نوع سقف  وجود دارد: سقف آجری پروفیل‌دار، یعنی تیرآهن، آهنی یا فولادی – بتنی با پروفیل‌های چوبی – و سقف های بتن مسلح و آجری که پروفیل‌های آن از سیمان ساخته شده و مجهز به یک زره خاص است .

تیرآهن چیست | کاربرد فولاد گالوانیزه | آهن ربات

دو نوع گفته شده یعنی  آنهایی که دارای پروفیل های چوبی و بتن مسلح هستند، اکنون استفاده نمی شوند، پروفیل های فولادی یا تیر آهن ها جایگزین  آن شده است. فولاد  ماده ای با عملکرد استاتیکی بالا، یعنی مقاومت در برابر کشش و فشار است.

تیرآهن چیست

تیرآهن یک  تیر فلزی است. اغلب در ساختار به صورت افقی یا زاویه دار قرار می گیرد. عملکرد اصلی چنین تیری توزیع یکنواخت بار است که پایداری و دوام سازه را تضمین می کند. این نوع نورد فلز در ساخت ساختمان های مسکونی و سازه های مختلف مانند پل ها، استادیوم ها، سوله ها، روگذرها، کارگاه های صنعتی، نمایشگاهی و مراکز خرید از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

انواع تیرآهن

طبقه بندی تیر اهن به هندسه و روش چفت شدن آن بستگی دارد. می تواند به شکل منحنی یا مستقیم باشد. درست است، دومی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا بسیار ارزان تر است.

ورق گالوانیزه

انواع اصلی تیرها

تیراهن I یک محصول H شکل است. معمولاً در صنعت استفاده می شود و دارای فلنج های مخروطی است. تیرهای فولادی مقطع I به دو گروه بزرگ تقسیم می شوند:

با سطح موازی قفسه ها؛

با قفسه هایی که شیب دارند.

علاوه بر این، این گونه محصولات نورد بسته به دامنه و روش تولید به گروه هایی تقسیم می شوند.

تیرآهن چیست | کاربرد فولاد گالوانیزه | آهن ربات

تیراهن I  با تغییر شکل گرم یا سرد دال های فولادی در کارخانه های نورد مخصوص تولید می شود. این روش به شما امکان می دهد یک محصول جامد بدون جوش بدست آورید. از جوشکاری نیز گاهی استفاده می شود. با کمک آن، تولید تیرها ارزان تر است، اما استحکام چنین محصولی نسبت به تیر آهن های بدون درز پایین تر است.

با توجه به دامنه کاربرد، تیر آهن ها به موارد زیر تقسیم می شوند:

طبیعی:  چنین تیرهایی دارای سطوح فلنجی موازی هستند. از آنها در ساخت سازه های عمرانی و صنعتی، سازه های مهندسی، تقویت شفت های معدن استفاده می شود.

ستون دار:  آنها به دلیل افزایش ضخامت دیواره و عرض قفسه ها استحکام بیشتری دارند. آنها در ساخت ساختمان ها و سازه های چند دهانه مورد تقاضا هستند.

قفسه عریض:  در چنین محصولاتی ضخامت دیواره نسبت به تیرهای معمولی 1.5 برابر افزایش می یابد. آنها اغلب برای ساخت تکیه گاه برای تاسیسات و واحدهای مختلف استفاده می شوند.

تیرهایی با لبه های مایل:  شیب در چنین جایی می تواند 8-12 درجه باشد. بیشتر اوقات ، این برای چسباندن راحت تر صفحات سقف شیبدار ضروری است.

ویژگی های تیرآهن

تیرهای آهن در معرض خوردگی هستند، به همین دلیل است که این ماده اغلب با یک پوشش روی سطحی که آن را از پدیده های اکسیداتیو محافظت می کند، پرداخت می شود.

آهن همچنین در برابر آتش مقاومت ضعیفی دارد، مشکلی که می توان با استفاده از رنگ های متورم که در صورت لزوم به عنوان مانعی بین آهن و آتش عمل می کند، حل می شود.

تیرهای فولادی از آلیاژی از دو فلز کربن و آهن تشکیل شده اند و درصد کربن موجود در آلیاژ نیز درجه سختی را تعیین می کند. تیرهای فولادی بسیار سخت دارای درصد کربن بیشتر از 85 درصد هستند، در حالی که آنهایی که درصد کربن آنها بین 0.04 درصد و 0.4 درصد است به عنوان فولاد فوق نرم تعریف می شوند. در نهایت، تیرهای فولادی سخت آنهایی هستند که درصد کربن آنها بین 0.4 تا 0.85 درصد است.

در میان نقاط قوت و ضعف تیرآهن، موارد مربوط به شکل خود تیر، به ویژه مقطع آن را نیز شامل می شود.

تیرهای موسوم به “IPE” دارای مقطعی به شکل “I” بزرگ هستند و در برابر تنش های خمشی بسیار مقاوم هستند، در حالی که آنهایی که دارای مقطع “T”، “Z”، “L” و “C” هستند، برای تحمل وزن های قابل توجه توصیه می شود و برای حمایت از دیوارهای شیشه ای، چوبی یا سایر مواد سبک سازگار است.

تیرهای مقطع I اما با فلنج های پایین تر با زاویه 15 درجه نسبت به تیرهای IPE برای تحمل تنش های افقی مناسب بوده و وزن و هزینه بیشتری دارند.

برای جلوگیری از خطر ریزش ساختمان، از تیرهای HE با مقطع “H” برای ساخت فونداسیون ها استفاده می شود. ضخامت تیرهای IPE تقریباً بین 80 تا 600 میلی متر است،

در حالی که ضخامت مدل HE از حدود 100 میلی متر تا 1000 میلی متر است. تیرهای فولادی مرغوب همیشه همراه با ورق فنی هستند که آزمایشات انجام شده و نتایج نسبی، مشخصات فنی و ابعاد سازه را نشان می دهد.

هنگام انتخاب متریال و اجزای مبلمان منزل خود، باید نوع و ویژگی های آن را در نظر داشته باشید. همانند سایر مواد و اجزاء، در…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.