مقالات

تکنولوژی تولید ورق سیاه | ناودانی | فروشگاه آهن ربات

انواع ورق سیاه | فروش ورق های گالوانیزه | آهن ربات

تکنولوژی تولید ورق سیاه: فولاد نورد گرم یا ورق سیاه  امروزه مورد نیاز تمام صنایع است. تصور اینکه اگر موادی مانند فولاد نورد گرم  وجود نداشت، بدنه کشتی، قطعات متعدد خودرو، سازه‌های ساختمان و میلیون‌ها چیز دیگر از چه ساخته می‌شد سخت است.

تکنولوژی تولید ورق سیاه | ناودانی | فروشگاه آهن ربات

درجات مختلف فولاد از ترکیب آهن با کربن، منگنز و سایر ناخالصی های شیمیایی به نسبت معینی به دست می آید. برای به دست آوردن ورق ها یا رول هایی با اندازه و ضخامت یکسان، فولاد را در کارخانه های نورد پردازش می کنند. در فناوری که  قطعات کار تا دمای بالا گرم می شوند، فولاد  نورد گرم  یا ورق سیاه تولید می سود. اگر شمش ها در دمای معمولی اتاق پردازش شوند، به این فرآیند نورد فلز سرد می گویند.

مقایسه ورق سیاه و نورد سرد

تفاوت اصلی در مواد اولیه و میزان دمایی پردازش است. ورق های سیاه از صفحاتی به دست می آیند که بیلت یا اسلب نیز نامیده می شوند. آنها از قبل تا دمای بسیار بالا، کمی کمتر از 1000 درجه سانتیگراد گرم می شوند. ورق ها یا رول های نورد سرد با پردازش موادی که قبلاً در نتیجه نورد گرم به دست آمده اند به دست می آیند.

ناودانی

فرآیند پردازش گرم آلیاژهای فولادی در کارخانه‌های نورد برای شرکت‌ها ارزان‌تر است، زیرا اجرای این فرآیند فن‌آوری آسان‌تر است. علاوه بر این، فولاد به طور مداوم نورد می شود. عیب تکنولوژی این است که نمی توان محصولاتی با دقت تلورانس بالا از نظر ضخامت و سایر ابعاد به دست آورد. سطح را نمی توان صاف نامید، زیرا در هنگام خنک شدن بر روی آن رسوب تشکیل می شود.

نورد سرد مرحله دوم فرآوری ورق و کلاف فولادی نورد گرم یا ورق سیاه است. در این فرآیند، انعطاف پذیری محصول نورد شده افزایش می یابد، پس از پردازش، سطح آن صاف و بدون پوسته می شود. اگر فولاد نورد گرم و فولاد نورد سرد را با هم مقایسه کنیم، دامنه مقادیر احتمالی ضخامت، ابعاد و سایر پارامترها در مورد دوم بسیار باریکتر و کمتر  است.

تکنولوژی تولید ورق سیاه | ناودانی | فروشگاه آهن ربات

تکنولوژی تولید ورق سیاه

ورق های فولادی نورد گرم یا ورق سیاه در کارخانه های نورد با طرح های مختلف – پیوسته، نیمه پیوسته، خطی، سیاره ای و غیره تولید می شوند. حداقل ضخامت ورق های نورد شده بین رول ها امروز 1 میلی متر و حداکثر 16 میلی متر است. محدوده عرض محصولات ورق از 1250 تا 2000 میلی متر است.

ورق گالوانیزه

تحمل ضخامت فلز از 0.025 ± تا 0.05 ± میلی متر است. ماده اولیه تولید دال هایی به وزن 45 تن است.طول کارخانه های نورد مدرن به 600 متر می رسد.فلز با سرعت بالایی در امتداد آنها حرکت می کند و به 30 متر در ثانیه می رسد. کل فرآیند بدست آوردن ورق سیاه به چند مرحله تقسیم می شود:

  1. تهیه مواد اولیه اولیه برای گرمایش.
  2. دال های گرمایشی در کوره ها دمای حرارت بالا است ، 60٪ یا بیشتر از نقطه ذوب  است.
  3. نورد بر روی آسیاب بر اساس طرح ها و فناوری های مختلف، بسته به اندازه و کیفیت محصولات دریافتی انجام می شود. تفاله تشکیل شده روی سطح با آب تحت فشار زیاد یا رول هایی به شکل خاص کوبیده می شود.
  4. اصلاح اضافی مواد نورد گرم.
  5. خنک کننده فلز.
  6. بازرسی، تمیز کردن، ویرایش و برش ورق ها، یا سیم پیچی به رول.
  7. مرتب سازی، علامت گذاری، توزین و بسته بندی.

مشخصات و مزیت ورق سیاه

محصولات نورد گرم و نورد سرد از نظر محتوای کربن متفاوت هستند. در محصولات فولادی به دست آمده با روش نورد گرم یا ورق سیاه ، محتوای کربن بیش از 0.7٪ است. فلز پس از نورد گرم استحکام و سختی می یابد. شاخص کیفیت به میزان ناخالصی های گوگرد و فسفر موجود در محصولات بستگی دارد. آلیاژهای باکیفیت دارای 0.03-0.035 درصد از این ناخالصی ها در نظر گرفته می شوند. در فلز با کیفیت بالا، آنها حتی کمتر  از 0.02 تا 0.03٪ هستند.

در صورت سفارش تکی امکان تولید محصول ورق با عرض 900-2500 میلی متر و طول در محدوده 1500-13500 میلی متر وجود دارد.

مزیت اصلی این محصول قیمت نسبتا پایین برای استحکام بسیار خوب است. درجات مختلفی از آلیاژها به عنوان مواد اولیه در فلزکاری استفاده می شود. قطعات مختلف انواع ماشین ها و مکانیزم ها و همچنین اجزای سازه های فلزی از آنها ساخته می شود

محصولات از ورق سیاه به طور گسترده ای در ساخت و ساز استفاده می شود. خواص آنها برای ایجاد انواع مختلف سازه های فلزی که نیاز به استحکام بالایی دارند و نسبت به کیفیت سطح و اندازه قطعه کار بی نیاز هستند، مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.