مقالات

کاربرد ورق سیاه | خرید ورق گالوانیزه | فروشگاه آهن ربات

کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه نام دیگر فولاد نورد گرم است که در دمای زیاد تبدیل به نورد می‌شود؛ در واقع دمای بالا باعث می‌شود کار فرم‌دهی به فولاد آسانتر گردد. اما برای ساخت ورق نورد گرم اول یک بیلت بزرگ مستطیل مانند فولادی را گرما می‌دهند. بعد آن را از بین غلتک نورد رد می‌کنند تا به اندازه قابل انتظاری برسد. در طول عملیات نورد گرم، فولاد از یک مکعب مستطیل طویل به یک رول بلند از ورق نازک به اندازه مورد نظر تبدیل می‌گردد. در این مقاله قصد داریم درباره کاربرد ورق سیاه صحبت کنیم.

کاربرد ورق سیاه | خرید ورق گالوانیزه | فروشگاه آهن ربات

در پایان رول ورق در محیط اتاق به شکل خود رها می‌شود تا سرد شود. ورق فولادی بیرون رفته از این عمل همان ورق فولادی سیاه می‌باشد. بیشتر محصولات فولادی مثل ریل قطار، ورق‌های ساختمانی، میلگرد، ناودانی و .. با همان روش تولید می‌شوند. ورق روغنی در بازار به نام ورق سرد شناخته می‌شود و دلیل این مدل نام گذاری شکل و شمایل ظاهری آن است. در ادامه این مطلب به پاسخ سوالاتی مانند ورق سیاه چیست؟ و کاربرد ورق سیاه در صنعت می‌پردازیم. پس یا ما همراه شوید.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی، در بازارهای تجاری با اسم ورق سرد مشهور است. خوب است بدانید که ورق روغنی به وسیله نورد سرد ساخته می‌گردد. و بعد از ساخت به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از زنگ زدگی، روغن کاری می‌شود.

ورق سیاه چیست ؟

در صنعت فولاد به ورق‌هایی که با نورد گرم ساخته می‌شوند، ورق سیاه گفته می‌شود. در کشور ما کارخانه‌هایی مانند کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین، فولاد کاویان، نورد لوله اهواز، گیلان و تعدادی کارخانه مهم و معتبر دیگر به تولید و ساخت فولاد و ورق سیاه مشغول هستند.

کاربرد ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی به دلیل داشتن شکل ظاهری زیبا و مقاومت بالایی که دارد در صنعت به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از انواع ورق روغنی در مصالح ساختمانی، بدنه خودرو، لوازم خانگی، تولید انواع قفسه و پانل استفاده می‌شود. در خصوص ابعاد ورق روغنی، میزان ضخیم بودن ورق روغنی در محدوده 3_0.3 میلی متر و عرض استاندارد آن در محدوده 125_100میلی متر است. این ورق‌ها در 3 اندازه استاندارد طبقه بندی شده‌اند.

ورق گالوانیزه

کاربرد ورق روغنی از نوع فوق کشش برای ساخت فیلتر اتومبیل است. ورق روغنی فوق کشش در بدنه اتومبیل استفاده می‌گردد. همچنین از ورق روغنی برای اجاق گازهایی که صفحه فلزی لعاب گیر دارند نیز استفاده می‌شود؛ علاوه بر آن ورق روغنی نوع qste ضدسایش جهت وسایل قطعه مانند زیرین اتومبیل به کار می‌رود. ولی جهت ساخت اگزوز از ورق روغنی با خصوصیات ضدخورندگی و زنگ زدگی استفاده می‌شود.

کاربرد ورق روغنی، از نوع ورق صنعتی است، که به‌وسیله تکنولوژی نورد سرد ساخته می‌شود. این نوع ورق‌های صنعتی به دلیل آلیاژ و فرایندی که بر روی آن‌ها انجام می‌گردد به چندین دسته زیر تقسیم می‌شوند.

انواع ورق روغنی:

  1. ورق روغنی معمولی
  2. ورق روغنی نیمه کشش
  3. ورق روغنی فوق کشش

قیمت ورق روغنی، به خاطر استفاده وسیع و جنبه رقابتی شدن بازار در میان تولیدکنندگان مختلف اختلاف قیمت زیادی ندارد. برای دریافت قیمت انواع ورق روغنی از کارخانجات و شرکت‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان توانمند آن‌ها که در این زمینه فعالیت دارند، در تماس باشید.

مشخصات ورق روغنی

جدولی موجود است که برطبق آن مشخصات ورق روغنی به شکل کامل مربوط به شرکت‌های سازنده ی مختلف یا کارخانجات معتبر طراحی شده است. که شامل نام کالا، ضخامت، عرض،حالت، قیمت درباره ی کارخانجات مختلف مثل: ورق روغنی فولاد مبارکه می‌باشد. انواع ورق روغنی از کارخانجات مختلف ذکر شده است. برای ساخت ورق سرد تجزیه تحلیل شیمیایی مشخصی مورد احتیاج می‌باشد.

طیق جدولی نام ورق، که سرد معمولی است یا نیمه کشش، فوق کشش، فوق فوق کشش با عناصر موجود مذاب بر اساس درصد وزنی آورده شده است همانند کربن، مگنز، فسفر، گوگرد.

توجه داشته باشید که ضخامت و عرض بر حسب میلی متر می‌باشند.

مشخصات ورق روغنی

نحوه خرید ورق روغنی در بورس

نحوه خرید ورق روغنی در بورس به این شکل می‌باشد که اداره فروش بورس کار سرویس دهی به شرکت و افرادی را دارد که در بورس فلزات قدیم کار خرید و فروش را انجام دادند را به سرپرستی می‌گیرد. از سال 82 برخی فرآورده‌های شرکت صنعتی و ساخت فولاد در بورس کالا فروش می‌شود و قیمت پیدا شده از بازار بورس مبنا برای قیمت گذاری بر روی کالاهای کارخانه می‌باشد.

افراد و شرکت‌ها با ثبت نام در بازار بورس تقاضا و نیاز خود را گزارش دهند و جهت خرید اقدام می‌کنند. اما کارگزاران زمان عرضه محصول در بورس را مد نظر دارند و درخواست نیاز شما را ثبت می‌کنند. از آن به بعد آمار خرید به شرکت فولاد فرستاده می‌گردد و شرکت‌ها بر پایه میزان موجودی و احتیاج بازار در روزهای صحیح که در سایت و اطلاعیه معین گشته است، بعضی از محصولاتشان را راهی بازار بورس می‌کنند.

خصوصیات ورق روغنی

  1. خصوصیات ورق روغنی از نظر شکل ظاهری به شکلی است که این ورق در مقابل با ورق سیاه، کاربرد آن در خیلی از موارد پیشنهاد می‌گردد.
  2. چون دقت بعدی در این نوع ورق‌ها بیشتر است در موارد تکمیلی که احتیاج به فرم ظریف با نکته سنجی زیادی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. مقاومت کشش ورق روغنی در مقابل ورق سیاه زیاد می‌باشد.
  4. انجام ساخت راحت این ورق‌ها به عنوان مزیت بزرگی به شمار می‌رود.
  5. این نوع ورق مقام بالایی در بخش طراحی مهندسی دارد.

مقایسه ورق نورد گرم و نورد سرد

نورد گرم عملی است که مشمول نورد ورق‌های فولادی در دمای زیاد می‌باشد. فولاد نورد گرم به طور معمول سطح کیفی پایین‌تری نسبت به فولاد نورد سرد دارند. کاربرد ورق نورد گرم در کارهای جوشکاری، ساخت و ساز، تولید ریل و تیرآهن می‌باشد.

ورق نورد سرد

ورق نورد سرد در واقع فولاد نورد گرم است که عملیات بیشتری بر روی آن انجام پذیرفته است. دراین مدل نورد محصول در قالب دمای کم می‌باشد مکانی که قطعه بعد از نورد آنیلی تا دمای اتاق سرد می‌گردد. اصلاح نورد سرد به شکل نادرست به صورت اسم محصولات انتهایی مد نظر قرار داده می‌گردد. در صورتی که اسم محصول به ورق‌های کویل اشاره می‌نماید. قابل ذکر است که همه محصولات نورد سرد پوشش سطح از نظر کیفیت موثر را ایجاد می‌نماید. همچنین از جنبه یکنواخت بودن و سطح صاف در مقابل با نورد گرم کیفیت بیشتری دارند. مقدار کربن در ورق نورد سرد پایین‌تر است و به صورت معمول چون آنیل می‌شوند. میزان نرمی بیشتری نسبت به ورق‌های نورد گرم دارند.

ورق سیاه

کاربرد ورق سیاه را توضیح دهید؟

کاربرد ورق سیاه برای بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین و خیلی موارد دیگر است که در ادامه به آن اشاره می شود. اما بعضی دیگر از ورق‌های سیاه که محکم‌تر هستند جهت ساخت لوله‌های فشار بالا و مخازن نفتی و ..با استانداردهای spht،spht2،spht3، spht4 مورد کاربرد قرار می‌گیرند. کاربرد ورق سیاه، در کاهش وزن کلاف، بهتر شدن خاصیت مکانیکی، تسطیح ورق، برش کم یا زیاد ورق به دلیل اجرای کامل نورد گرم صورت می‌باشد.

در نورد گرم قسمت‌های مختلف تشکیل دهنده ورق در دمای زیاد ذوب می‌شود به این علت رنگ آن شفاف نیست. به دلیل شفاف نبودن آن را در بازار با اسم ورق سیاه می‌شناسند. ورق سیاه در بازار با استاندارد st37 شناسایی می‌شود. از دیگر کاربرد ورق سیاه، در عملیات بزرگ مثل تولید مخازن بزرگ و پتروشیمی، تولید سازه مختلف و تولید سوله بزرگ می‌توان نام برد.
اما ورق سیاه st44 برای تولید تانکر، سیلندرگاز مورد کاربرد می‌باشد. همچنین ورق سیاه st52 برای بعضی از لوله‌های نفتی ویژه نیز استفاده می‌شود. کاربرد ورق سیاه با توجه به نوع استاندارد و ضخامت آن اهمیت زیادی دارد. کاربرد ورق سیاه در ساختمان سازی برای مصالح ساختمان مورد کاربرد می‌باشد. در کار سوله سازی هم دارای اهمیت ویژه می‌باشد.

جمع بندی

در صنعت فولاد ورق‌هایی که با نور گرم ساخته می‌شوند ورق سیاه می‌نامند اما ورق روغنی به کمک نورد سرد تولید می‌شوند و در بازار تجاری به نام ورق سرد معروف هستند. در این مطلب کاربرد انواع ورق روغنی، ورق سیاه و موارد استفاده هر یک در صنعت به طور جداگانه مورد بحث قرار گرفتند. امیدواریم شما عزیزان با این محصولات به طور کامل آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.