مقالات

انواع سایز لوله مسی

از خواص مس می‌توان به چکش خواری و رسانایی بالای حرارتی و الکتریکی آن اشاره کرد. مس به عنوان هادی گرما و الکتریسیته شناخته شده است و کاربرد های زیادی در صنعت دارد. ابزار و وسایل کابردی از این عنصر با ارزش ساخته شده است که در ادامه می‌خواهیم انواع سایز لوله مسی را نام برده و توضیح کوتاهی برای شما در مورد این لوله ها و کاربردهایشان بدهیم. قطر واقعی خارجی لوله‌های مسی نوع سفت و سخت همیشه 1/8 اینچ از اندازه معمول یا آنچه لوله نامیده می‌شود بزرگتر است.

به عنوان مثال ، لوله مسی 1/2 اینچ قطر خارجی 5/8 اینچ دارد.

انواع سایز لوله مسی

هر سه نوع متداول لوله مسی نوع K ، L و M این موضوع صدق می‌کند. قطر داخلی لوله مسی با ضخامت دیواره لوله مشخص می‌شود ، که بسته به نوع لوله متفاوت است. فشار مایع داخلی یا خارجی ممکن است نوع لوله کشی مسی مشخص شده برای هر پروژه، نصب ، شرایط سرویس و شرایط مورد نیاز در ساختمان یا سازه را تعیین کند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب لوله مسی

در اینجا لیستی از انواع متداول زخامت و کاربرد لوله مسی آورده شده است که به شرح زیر می‌باشد:

لوله مسی نوع K

یکی از انواع سایز لوله مسی، لوله مسی نوع K است که دارای ضخیم ترین دیواره میباشد، که برای توزیع آب ، سیستم اطفای حریق ، روغن ، HVAC و بسیاری از کاربردهای دیگر در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود.

لوله تیپ K به شکل سفت و سخت و قابل انعطاف در دسترس است و با اتصالات بسیار داغ و فشرده سازی قابل استفاده است. برای خطوط اصلی آب و تاسیسات زیرزمینی توصیه می‌شود زیرا ضخامت آن به مقاومت در برابر فشارهای برگشت یافته از زمین کمک می‌کند. لوله تیپ K برای استفاده در گازهای طبیعی تأیید نشده است زیرا محیط گازی می‌تواند به اتصالات لوله ها آسیب برساند.

لوله مسی نوع L

لوله مسی نوع L برای لوله کشی داخلی ، ضد حریق و برخی از کاربردهای HVAC استفاده می‌شود. به شکل های سفت و سخت و انعطاف پذیر موجود است و می‌توان از آن برای اتصالات رطوبتی ، تحت فشار و حرارتی استفاده کرد.

نوع L رایج ترین نوع لوله کشی مس به حساب می‌آید زیرا می‌توان به علت کاربردهای بسیاری که دارد در موارد زیادی از آن استفاده شود. از لوله مسی نوع L نیز می‌توان در خارج از خانه استفاده کرد. مس نوع L نازک تر از نوع K است اما ضخیم تر از نوع M است.

لوله مسی نوع M

دیواره مس از نوع M نسبت به دو نوع K و L نازک تر است. نوع M به دو شکل سفت و سخت و انعطاف پذیر فروخته شده ، نوع M بیشتر برای سرویس های آب خانگی و سیستم های خلاء استفاده می‌شود. لوله های نوع M به دلیل قیمت نسبتاً پایین از انواع سایز لوله مسی دیگر، برای موارد مسکونی طرفدار دارند.

یک دیوار نازک تر به معنی مس کمتر و در نتیجه قیمت کمتری دارد. لوله مسی نوع M به علت ضخامت آن در همه مناطق و پروژه مجاز نیست. برای استفاده از این نوع لوله برای پروژه های خود حتما با یک متخصص مشاوره داشته باشید.

بیشتر بخوانید: انواع لوله مسی موجود در بازار

انواع سایز لوله مسی

لوله مسی DWV

یکی دیگر از انواع سایز لوله مسی می‌توان به لوله DWV اشاره کرد. لوله مسی DWV برای لوله کشی دریچه های تخلیه پسماند مورد استفاده بوده و این نوع لوله کشی در بسیاری از خانه های قدیمی مورد استفاده قرار گرفته و در ساخت و سازهای مدرن لوله های پلاستیکی PVC یا ABS جایگزین آن شده است.

این مورد فقط برای کاربردهای زیر زمینی مناسب است و دارای ضریب فشار کم 10 تا 15 پوند در اینچ مربع بسیار پایین تر از فشار آب اکثر سیستم های آبرسانی شهری است.

لوله DWV معمولاً دارای علائم زرد رنگ برای تمایز آن از مس نوع M است. کاربرد این نوع لوله برای لوله کشی های پکیج و همچنین برای لوله مسی کولر گازی ، یخچال و چیلر‌ها نیز استفاده می‌شود.

لوله مسی DWV

لوله مسی DWV

 

با انواع سایز لوله مسی آشنا شدید و اگر سوالی برای شما باقی مانده است، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنماییتان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.