مقالات

تفاوت ورق St37 و St52 چیست؟

تفاوت ورق St37 و St52

ورق‌های فولادی در همه جای دنیا به عنوان کاربردی‌ترین مصالح در میان صنایع مهم کشور به شمار می‌آیند. چرا که با استفاده از ورق‌های فولادی می‌توان قطعات ضروری صنایع مختلف را تامین کرد. به همین دلیل می‌توان با اطمینان بیان کرد که محصولات فولادی و ورق‌هایی که از فولاد تولید می‌گردند،

نقش بسیار مهمی در صنایع هر کشور دارند. یکی از این موارد ورق‌های St37 و St52 است که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در این مقاله قصد داریم تفاوت ورق St37 و St52 را بیان کرده و شما را با آن‌ها آشنا کنیم. سپس توضیح کلی در مورد پروفیل مبلی خواهیم داد تا با ویژگی‌های آن هم آشنا شوید. پس برای اطلاعات بیشتر، تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

معرفی کلی پروفیل مبلی؛ محصول پرکاربرد برای صنایع

پروفیل‌ها یکی از مهم‌ترین متریال کاربردی هستند که در پروژه‌های مختلفی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که پروفیل مبلی بیشتر به خاطر قدرت شکل‌پذیری و خم‌کاری بالایی که دارد، بسیار کاربردی شده است. چرا که هم می‌توان آن را به راحتی خم کرده و هم از مقاومت بالایی برخوردار است.

در واقع پروفیل‌های اشیای تو خالی بسیار مقاومی هستند که در اشکالی نظیر بیضی، مربع، سه‌گوش، مربع، چهارگوش، مستطیل، ترکیبی و یا دایره‌ای شکل تولید می‌گردند. پروفیل‌ها معمولا از ورق‌های فولادی تولید می‌شوند. برای این روش، اصولا از شیوه نورد سرد استفاده می‌شود. چرا که در این روش، تجهیزاتی نظیر دستگاه پرس و غلتک‌های مختلف اشکال متعدد را روی ورق‌های فولادی ایجاد می‌کنند تا  تبدیل به پروفیل شود.

تفاوت ورق St37 و St52

قبل از این که بخواهیم به تفاوت ورق St37 و St52 اشاره کنیم بهتر است راجع به ویژگی مهم فولاد اشاره کنیم. همان‌طور که می‌دانید فولاد یک آلیاژ بوده که از عناصر مختلفی تشکیل می‌شود. همین موضوع یک مزیت بزرگ برای صنعتگران به شمار می‌آید. چرا که می‌توان با دستکاری عناصر مختلف فولاد، ویژگی‌هایش را تغییر داد. چنین چیزی را می‌توان به وضوح در تفاوت ورق St37 و St52 مشاهده کرد.

چرا که در ساخت ورق St37 از کربن کمتری نسبت به ورق St52 استفاده شده است. لازم به ذکر است که هر دوی این محصولات یک نوع ورق سیاه هستند که فقط نوعشان با یکدیگر متفاوت است. یعنی ورق St37 به خاطر کربن کمتری که نسبت به ورق St52 دارد، از مقاومت پایین‌تری برخوردار است.

اگر بخواهید به طور دقیق یادتان نگه دارید که کدام یک از این دو محصول مقاومت و سختی بیشتر یا کمتری دارند، بهتر است به عدد آن‌ها توجه کنید. در مورد نامگذاری این دو محصول از حروف St و همچنین اعداد مشخصی استفاده شده است.

تفاوت ورق St37 و St52 چیست؟

تفاوت ورق St37 و St52 چیست؟

در واقع St مخفف واژه (Strength) بوده که به معنای استحکام یا قدرت است. حالا اعدادی که در مقابل St وجود دارند، میزان مقاومت و یا استحکام آن را نشان می‌دهند. پس در تفاوت ورق St37 و St52 می‌توانیم متوجه یک موضوع بسیار واضح شویم. از آنجایی که عدد ورق St37 نسبت به ورق St52 کمتر است، از مقاومت و استحکام پایین‌تری هم برخوردار است. دلیل علمی این موضوع را هم، برایتان توضیح دادیم.

آشنایی با کاربردهای ورق St37

با این که گفتیم ورق St37 مقاومت کمتری نسبت به ورق St52 دارد، اما بدین معنا نیست که هیچ کاربردی در صنایع ندارد. در بسیاری از مواقع نیاز چندان مبرمی هم، برای استفاده از یک ورق بسیار سخت و محکم در برخی صنایع وجود ندارد. یعنی ورق St37 هم می‌تواند کاملا مناسب بوده و نیاز برخی صنایع را به طور کامل رفع کند.

برای مثال، می‌توان به صنایع ساختمان‌سازی و مصالح ساختمانی اشاره کرد. در بالا راجع به پروفیل مبلی اشاره کردیم و گفتیم مصالح توخالی، مستحکم و قابل فرم‌دهی هستند. برای ساخت پروفیل مبلی معمولا از ورق St37 استفاده می‌شود که شکل‌پذیری آسان و راحتی دارد. ابعاد ورق St37 معمولا بین 1.5 ×6 و یا 2 × 6 است.

ورق st37 چیست؟

ورق st37 چیست؟

دلیل استفاده از ورق St37 در صنایع ساختمان‌سازی به خاطر ویژگی جوش‌پذیری بالا و شکل‌پذیری بسیار خوب آن است. چرا که دقیقا در صنایع ساختمان‌سازی هم، نیاز به چنین ویژگی خواهیم داشت. مقدار مقاومتی که ورق St37 دارد، برای ساختمان‌سازی کاملا مناسب است.

چرا که فقط این مصالح مقاومت ساختمان‌ها را تامین نمی‌کند. بلکه از مصالح دیگری نظیر بتن، میلگردهای مختلف و… هم در مقاوم‌سازی ساختان استفاده می‌شود. از این روی، استفاده از ورق St37 می‌تواند برای ساختمان‌سازی و پروژه‌های ساختمانی کاملا مناسب باشد.

آشنایی با ویژگی‌های ورق St52

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم ورق St52 درصد کربن بیشتری نسبت به ورق St37 دارد. از طرفی دیگر، می‌توان به وجود عناصری دیگر نظیر منگنز و یا سیلیسیم در ساخت آن اشاره کرد. به طور کلی ورق St52 طوری ساخته شده است که مقاومت بسیار بالایی در برابر خمش، خاصیت ارتجاعی، پیچش و یا وزن بسیار بالا داشته باشند.

به همین دلیل از این محصول برای ساخت ریل‌های، شاسی‌های بسیار مقاوم ماشین‌های سنگین و یا جرثقیل‌ها استفاده می‌کنند. چرا که به تنهایی می‌تواند مقاومت چنین قطعاتی را تامین کند.

این ورق در مقایسه با نمونه St37 شکل‌پذیری کمتری دارد و نمی‌تواند به راحتی تبدیل به اشکال مختلف شود. به همین دلیل از این ورق در موارد خاص خودش استفاده می‌شود. معمولا ورق St52 جوش‌پذیری پایین‌تری نسبت به ورق St37 دارد. اما بدین معنا نیست که به طور کلی قابلیت جوش‌پذیری بسیار ضعیف دارد، بلکه می‌توان در بسیاری از موارد آن را به خوبی جوشکاری کرد.

اما جوشکاری چنین محصولی نیاز به افراد ماهر و استفاده از تجهیزات کاملا مناسب دارد. معمولا از ورق St52 در ساخت بدنه دستگاه‌های صنعتی بسیار مقاوم استفاده می‌شود. چرا که بدنه این دستگاه‌ها نیاز به مقاوم و استحکام بالاتری دارند.

کلام آخر

در این مقاله راجع به تفاوت ورق St37 و St52 مطالب متنوعی خواندیم و از جوانب مختلفی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردیم. امروزه از هر دوی این محصولات، استفاده‌های بسیار زیادی در صنایع مختلف کشورمان می‌شود.

همان‌طور که گفتیم از ورق St37 در ساخت پروفیل مبلی استفاده شده و در صنایع ساختمان‌سازی کاربردهای زیادی دارد. شما می‌توانید برای استعلام از قیمت ورق St37 و همچنین ورق St52 از طریق تماس با واحد پشتیبانی ما، اطلاعات کاملی کسب نمایید.

خرید و قیمت ورق سیاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.